سیدمحمد سجادیان
چکیده
بنگاههای مدرن تولیدی برای مزیت رقابتی پایدار و سودآوری، هدف از تولید محصولات را ارائه خدمات به مشتریان بهجای فروش محصولات و یا ارائه بستهای از خدمات و محصول میدانند. یکی از ابعاد خدماتی شدن سیستمهایخدمت-محصول است. لذا، با توجه به افزایش استفاده در صنعت و انتشار روزافزون مقالات، مانند طراحی، پیادهسازی و مدلهای کسبوکار، ...
بیشتر
بنگاههای مدرن تولیدی برای مزیت رقابتی پایدار و سودآوری، هدف از تولید محصولات را ارائه خدمات به مشتریان بهجای فروش محصولات و یا ارائه بستهای از خدمات و محصول میدانند. یکی از ابعاد خدماتی شدن سیستمهایخدمت-محصول است. لذا، با توجه به افزایش استفاده در صنعت و انتشار روزافزون مقالات، مانند طراحی، پیادهسازی و مدلهای کسبوکار، سیستمهایخدمت-محصول دیجیتال، هوشمند، پایدار و همچنین پژوهشهای اندک در این حوزه در کشور، فرصت مناسبی برای آشنایی و مرور مطالعات، شناسایی شکافهای ادبیات موجود میباشد؛ بنابراین، هدف مقاله تمرکز بر این موضوع است. برای دستیابی به اهداف، یک تحلیل کامل کتابسنجی و ساختار شبکه بر روی ادبیات موجود در اسکوپوس تا 18/7/ 2022 انجامشده است. مطالعه حاضر از نرمافزارهای “VOSviewer" و منبع باز R بسته "”bibliometrix استفاده میکند. همچنین، تحلیلهای هماستنادی، همکاری (همنویسندگی)، همرخدادی (همواژگانی)، استناد، تحلیل نقشهبرداری موضوعی و خوشهبندی موردبحث قرار میگیرد. نتایج نشان داد که غالبترین کلمات کلیدی «سیستمهایخدمت-محصول»، «پایداری» و «سیستمهای خدمت-محصول» هستند. کلیدواژههای اصلی درخوشه اصلی سیستمهایخدمت-محصول و خدماتیشدن میباشند. اغلب مطالعات و استنادها به اقتصادهای توسعهیافتهی چین، انگلستان و ایتالیا محدود میشود. منابع را میتوان به چهار خوشه طبقهبندی کرد. «مفهومسازی و واژگان شناسی»، «طراحی و پیادهسازی سیستمهایخدمت-محصول»، «ادغام سیستمهایخدمت-محصول و پایداری و ارتباط با زنجیره تأمین» و «سیستمهایخدمت-محصول دیجیتال و هوشمند». این مقاله به مدیران فرصتی برای آشنایی با این حوزه و طراحی و پیادهسازی آن ارائه میدهد.